Arbeidsmarktanalyse Klantcontact Q2 2019

Nieuwe medewerkers ondervinden vaak problemen bij hun start in klantcontact

Bij één op de drie organisaties ondervinden nieuwe medewerkers tijdens de eerste weken van hun nieuwe functie problemen. Zij geven aan dat vragen die zij in de eerste weken hebben onbeantwoord blijven. Medewerkers die goed voorbereid aan hun nieuwe functie beginnen zijn positiever over hun nieuwe werkgever en gemotiveerder om van de nieuwe baan een succes te maken. Onderzoek naar onboarding wijst uit dat 40% van de organisaties onvoldoende informatie en support geven aan nieuwe medewerkers, waarbij 34% van de medewerkers verklaart dat de nieuwe werkgever geen officieel onboardingproces heeft ingericht.

Het belang van een goed onboardingsprogramma is echter groot door de huidige krapte op de arbeidsmarkt. In het tweede kwartaal van 2019 is het aantal vacatures in Nederland gestegen naar 93 vacatures per 100 werklozen en is het aantal klantcontact vacatures met 22,1% gestegen naar 8.769 vacatures.

Het succesvol instromen van nieuwe medewerkers is hierdoor een essentieel onderdeel binnen de klantcontact branche; een branche waarin medewerkers een ruime keuze in vacatures hebben en regelmatig van baan wisselen. Ook blijkt dat organisaties met een goede onboarding het behoud van medewerkers met 82% kan vergroten. Een onboarding gaat dan ook niet om het aanleren van alle benodigde kennis in een zo kort mogelijke tijd. Het is een proces waarin de nieuwe medewerkers de kennis, vaardigheden en gedrag verwerven om zich te kunnen binden aan de organisatie.

“Een goede onboarding schept duidelijke verwachtingen, leert de medewerkers waar zij zelfstandig de benodigde kennis kunnen vinden en geeft het vertrouwen dat de medewerkers de werkzaamheden goed kunnen uitvoeren”, aldus Siri Wouters, Senior HR & Development Manager bij FINTREX. Onderzoek laat zien dat dit mogelijk komt omdat werkgevers nieuwe medewerkers vaak overschatten, terwijl nieuwe medewerkers vaak onduidelijkheden ervaren over hun rol en de invulling van hun functie. Door de nieuwe medewerkers op een goede wijze te laten landen binnen de organisatie, zijn de medewerkers sneller productief, voelen zij zich meer betrokken bij de organisatie en zullen zij minder snel vertrekken naar een andere werkgever. Een goed onboardingsprogramma is daarom een belangrijke toevoeging aan de strategie van een organisatie.

Mocht u meer informatie willen over onboarding in de klantcontact branche,  download hieronder de klantcontact arbeidsmarktanalyse Q2 2019.

Ieder kwartaal automatisch de nieuwste arbeidsmarktanalyse ontvangen? Abonneer u kosteloos via onderstaand formulier. Wij zullen naast de FINTREX arbeidsmarktanalyse geen andere informatie toesturen.