Vernieuwende samenwerking in seizoenswerk klantcontact

Er zijn meerdere bedrijfstakken binnen Nederland waarbij er sprake is van grote pieken in drukte afhankelijk van het seizoen. Om deze pieken op te kunnen vangen worden traditioneel veel tijdelijke krachten aangenomen. De huidige arbeidsmarkt zorgt er echter voor dat er onvoldoende medewerkers kunnen worden aangetrokken wanneer bedrijven ook de kwaliteit en kosten op niveau willen houden. FINTREX en KCS hebben daarom binnen de klantcontactbranche de handen ineen geslagen en een alternatieve aanpak bedacht en uitgerold.

“In het voorjaar zien wij talenten instromen bij het ene project, die na de zomerperiode weer stoppen omdat het project is afgelopen. Terwijl we direct daarop weer mensen zoeken voor een ander tijdelijk project met een piek in de winterperiode, welke daarna weer stoppen. Zonde, want elk bedrijf wil het liefst medewerkers met kennis behouden en weer kunnen inzetten voor een volgende piek. Daarom zijn we vanuit FINTREX en KCS voor onze opdrachtgevers gaan kijken of we hierin een samenwerking aan konden gaan in de vorm van een gezamenlijk traineeship. Hier is door de opdrachtgevers met enthousiasme op gereageerd.“ aldus Robin Jansen CEO FINTREX en Rutger Spek Directeur KCS.

”Een dergelijke samenwerking tussen verschillende bedrijven is nieuw binnen Nederland”

Een dergelijke samenwerking tussen verschillende bedrijven is nieuw binnen Nederland. Maar past goed bij de huidige arbeidsmarkt, waarin het steeds lastiger wordt om voldoende medewerkers aan te trekken voor tijdelijke projecten. Samenwerkingen als deze zullen dan ook noodzakelijk zijn voor organisaties, willen ze voldoende gekwalificeerd personeel aan kunnen blijven trekken en behouden.

“We beseffen dat als we de medewerkers willen binden, we meer moeten bieden dan alleen het afwisselen van werk door voor meerdere opdrachtgevers te werken. Daarom hebben we samen met de academy van FINTREX gekeken hoe we de medewerkers betrokken kunnen houden en hoe zij zich kunnen blijven ontwikkelen. Dit heeft geresulteerd in een traineeship klantexpert van 1,5 jaar waarbij de medewerkers niet alleen de bedrijven, maar ook zichzelf beter gaan leren kennen, om zich zo te ontwikkelen tot klantexperts. Bij een succesvolle afronding van dit traject krijgen ze daarbij ook gelijk een vast contract bij KCS.“

Om hierbij de juiste begeleiding te bieden, is FINTREX Academy een pilot aangegaan met Neurolytics. Neurolytics heeft een videoassessment ontwikkeld, welke met behulp van Artificial Intelligence (AI) meet hoe goed de medewerker past bij dit traject. Ze gebruiken hun technologie om iedere unieke medewerker beter te begrijpen door te kijken naar zaken als persoonlijkheid, motivatie, werk- en denkniveau. Hiermee kan worden bepaald in welke werksetting iemand het meest tot zijn recht komt, tegen welke zaken iemand gaat aanlopen, welke opleiding hierbij past en of een medewerker lang in dienst zal blijven. FINTREX en KCS kunnen op basis van de resultaten het opleidingsprogramma en de begeleiding nauw laten aansluiten op de behoefte. Het doel van dit alles is een lage uitstroom en hogere resultaten.

De organisaties geven aan dat de eerste resultaten al veelbelovend zijn. De eerste medewerkers zijn inmiddels na een kick-off gestart met hun training. Daarnaast zijn er inmiddels al 20 medewerkers aangenomen en is de verwachting dat dit aantal deze zomer nog zal verdubbelen.