Veranderingen in de arbeidsmarkt hebben invloed op eisen aan klantcontact medewerkers

De druk op de arbeidsmarkt en technologische veranderingen zorgen voor veranderende eisen aan klantcontact medewerkers. Er wordt steeds vaker van medewerkers verlangd dat ze zelfstandig complexe vraagstukken kunnen oplossen. De arbeidsmarktanalyse van FINTREX brengt trends in kaart en geeft aan hoe er op kansen in de markt ingespeeld kan worden om toch de juiste klantcontact medewerkers aan te trekken.

Door de opkomende technologieën verandert er veel in de klantcontact branche. De gemakkelijke vragen worden steeds vaker overgenomen door bots, waardoor een klantcontact medewerker complexe vraagstukken overhoudt. Er wordt daarnaast meer gecommuniceerd via verschillende kanalen, wat nog meer flexibiliteit vraagt van de medewerker. Er is hierdoor een steeds grotere vraag naar een wendbare Agile Agent die hierop in kan spelen.

Doordat er meer wordt gevraagd van klantcontact medewerkers wordt er steeds vaker gezocht naar medewerkers met een HBO-niveau. De klantcontact medewerkers met dit opleidingsniveau zijn echter schaars en vinden het werk vaak niet uitdagend genoeg. Daarom worden er steeds vaker MBO-ers intern opgeleid zodat zij over de gewenste skills beschikken en aan de hogere eisen kunnen voldoen.

Vier op de tien bedrijven ervaren wervingsproblemen volgens het onderzoek ‘Moeilijk vervulbare vacatures’ van het UWV. De schaarste op de arbeidsmarkt leidt tot concurrentie tussen bedrijven, regio’s en bedrijfstakken. Dit leidt tot verbeteringen in primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. In de arbeidsmarktanalyse van Q2 2018 wordt er gekeken naar oplossingen voor het personeelsvraagstuk.

Ieder kwartaal automatisch de nieuwste arbeidsmarktanalyse ontvangen? Abonneer u kosteloos via onderstaand formulier. Wij zullen naast de FINTREX arbeidsmarktanalyse geen andere informatie toesturen.