Dit is hoe je sollicitanten verliest vanwege hun candidate experience (en hoe je dit kan voorkomen)

Met een groeiend aantal van ongeveer 227.000 openstaande vacatures in Nederland, is het niet alleen belangrijk om ervoor te zorgen dat er nieuwe sollicitanten naar je website komen, maar vooral ook dat je deze sollicitanten vervolgens niet verliest. Om ervoor te zorgen dat je de aandacht van gekwalificeerde mensen vasthoudt is het nodig dat je een efficiënt maar vooral ook sympathiek sollicitatieproces inricht, dat een goede indruk achter laat bij de potentiële nieuwe werknemer.

Hieronder kan je de meest voorkomende fouten vinden die leiden tot een slechte candidate experience, en hoe je deze kan fixen:

Een slecht functionerende carrièrepagina

Een carrièrepagina kan zorgen voor een positieve eerste indruk bij een sollicitant, als deze goed wordt ingezet. Maar op het moment dat deze een totaal andere uitstraling heeft dan de rest van de website of als het niet duidelijk is hoe je op een vacature kan reageren, dan sla je de plank mis. Het werkt goed als je een branded, goed gepresenteerde website hebt, met daarin het laatste nieuws over het bedrijf en video’s

van medewerkers met daarin hoe het is om voor het bedrijf  te werken.

Ellendelange herhalende sollicitatieformulieren

Het echte talent spendeert niet meer dan 15 minuten aan een sollicitatie, simpelweg omdat ze dat niet hoeven. Als het lang duurt om te solliciteren, en er bepaalde informatie dubbel wordt gevraagd, dan verliest een sollicitant al snel zijn of haar interesse. Volgens een onderzoek van Indeed duurt een sollicitatie bij de bedrijven met de snelste procedures maximaal 2 minuten.

Het ‘zwarte gat’ in sollicitatiecommunicatie

Het allerergste wat er kan gebeuren is dat er een ´zwart gat´ valt in de sollicitatiecommunicatie: een sollicitant heeft gereageerd maar het duurt te lang voordat het bedrijf hierop reageert. Reageer dus snel en geef duidelijk aan welke fases er gelden in jullie sollicitatieproces: de sluitdatum van de vacature, verwachte duur van sollicitatiegesprekken en ideale startdatum. Dit geeft de kandidaat houvast.

Je bent niet mobiel

Inmiddels is 52% van het internetverkeer mobiel. Het is dan ook belangrijk dat zowel jouw website als de manier van reageren hier volledig op is afgestemd. Zorg ervoor dat je alles doortest op alle mogelijke kanalen en dat het ook met mobiel makkelijk is om te reageren op een vacature.

Een pijnlijk interview proces

Als er een gedeelte van de sollicitanten uitstroomt nadat ze zijn aangenomen is het goed om te kijken naar het afnemen van de sollicitatiegesprekken. Niets is pijnlijker dan slecht voorbereide, afgeleide managers die sollicitatiegesprekken afnemen. Zorg ervoor dat vragen om feedback een vast onderdeel is van het gesprek en dat je een limiet stelt aan het aantal gesprekken per dag. Voorkom dat je bij elk gesprek exact hetzelfde vraagt en stel je open voor de persoon die tegenover je zit.