Ghosting komt steeds vaker voor in de recruitmentbranche

ROTTERDAM – In het datingcircuit komt het al langer voor; het zogenaamde ghosting. Hierbij neemt een date na een paar afspraken of gesprekken plotseling geen contact op meer met de andere partij. Deze trend is nu ook zichtbaar in de recruitmentbranche.

In de huidige arbeidsmarkt hebben kandidaten steeds meer keuze in verschillende werkgevers waardoor in sommige gevallen sollicitanten na een initieel contact niets meer van zich laten horen. In een onderzoek van FINTREX waarbij de gegevens van 5.643 sollicitaties werden geanalyseerd, is dit in 5,6% van de sollicitaties het geval. In 2017 was dit nog 2,9%.

“Niemand vindt het leuk om iemand te moeten afwijzen. Sollicitanten willen het ongemakkelijke gesprek wat voortkomt uit een afwijzing uit de weg gaan,” aldus Joep Dijkstra, Senior Manager People & Support bij FINTREX. “Recruiters blijven hierdoor in het ongewisse wat de reden is waarom sollicitanten kiezen voor een andere werkgever.” En dat is zonde, volgens Joep.

“Als het werk inhoudelijk leuker is dan bij de concurrent, maar deze biedt meer salaris, dan is dat wellicht ook bespreekbaar bij de andere werkgever. Daarnaast wordt het voor de sollicitant lastig om in de toekomst nogmaals bij het bedrijf te solliciteren.”

In sommige bedrijven gebeurt het omgekeerde en krijgen sollicitanten niets meer te horen na een sollicitatie. Of er volgt wel bericht, maar hierin is de reden van afwijzen vaag. Eén van de meest genoemde redenen dat recruiters algemene afwijzingen geven is de angst voor het beticht worden van discriminatie. “Sollicitanten hebben behoefte aan zo veel mogelijk duidelijkheid waarom ze zijn afgewezen,” geeft Joep aan. “Het is goed voor de reputatie van het merk om hier aandacht aan te besteden. Een slechte sollicitatie ervaring kan leiden tot het delen van deze informatie en de bijbehorende imago-schade.”