Arbeidsmarktanalyse Klantcontact Q1 2019

Slechts 30% van de medewerkers voelt zich engaged met werkgever

Het aantal bevlogen medewerkers binnen organisaties daalt. Onderzoek van Gartner naar employee engagement laat zien dat wereldwijd slechts 30% van de medewerkers echt een passie heeft voor zijn of haar werk en dat een magere 7,5% van de medewerkers de intentie heeft om voorlopig bij dezelfde werkgever te blijven. Tegelijkertijd blijkt dat medewerkers employee engagement oftewel bevlogenheid in hun werk belangrijk vinden. Zo geeft 56% van de medewerkers aan dat bevlogenheid hen productiever maakt en geeft 37% aan minder vaak naar carrièremogelijkheden buiten de organisatie te kijken.

Bevlogen medewerkers voelen zich vitaal en energiek, zijn toegewijd en betrokken en gaan volledig op in hun werk; zij hebben een passie voor wat zij doen. Uit onderzoek van Effectory blijkt dat organisaties waar medewerkers een grote mate van bevlogenheid tonen over het algemeen winstgevender zijn. Zo zien organisaties het personeelsverloop met 60% dalen en presteren de medewerkers 26% beter in vergelijking met organisaties waar medewerkers weinig bevlogenheid tonen. Medewerkers die zich bevlogen voelen in hun werk zijn productiever, zetten zich meer in, zijn klantgerichter en gaan zorgvuldiger om met informatie van het bedrijf. Zij ervaren een grotere mate van geluk op het werk en zijn daarnaast ook minder vaak ziek.

De daling in employee engagement is een direct gevolg van de gespannen arbeidsmarkt. In het eerste kwartaal van 2019 is het aantal vacatures in Nederland gestegen naar 88 vacatures per 100 werklozen. Hierdoor groeit het vertrouwen in de arbeidsmarkt en daalt de angst voor werkloosheid. Ook in de klantcontact branche is de gespannen arbeidsmarkt nog sterk zichtbaar. Door de krapte op de arbeidsmarkt zijn organisaties genoodzaakt om de instroomeisen voor de functies te versoepelen. Klantcontact medewerkers die een carrièreswitch willen maken, zien de huidige spanning op de arbeidsmarkt en de verlaagde instroomeisen als een kans die het gemakkelijker maakt om van werkgever en branche te wisselen. Dit maakt het voor organisaties in de klantcontact branche belangrijk om employee engagement vandaag nog op de agenda te zetten.

Met deze gedachten is de employee engagement centraal gesteld in de FINTREX klantcontact arbeidsmarktanalyse van Q1 2019. Download hieronder de klantcontact arbeidsmarktanalyse.

Ieder kwartaal automatisch de nieuwste arbeidsmarktanalyse ontvangen? Abonneer u kosteloos via onderstaand formulier. Wij zullen naast de FINTREX arbeidsmarktanalyse geen andere informatie toesturen.