Gespannen arbeidsmarkt zorgt voor uitdagingen klantcontact branche

Het aantrekken van de economie heeft gevolgen, ook voor de klantcontact branche. Door de groeiende welvaart schaffen huishoudens meer producten aan. Deze hogere consumptie leidt tot meer vragen en daarmee een toename in klantcontact. Lijnrecht tegenover de toename van klantcontact staat de afname van werkloosheid en dit brengt uitdagingen mee voor werkgevers. De FINTREX klantcontact arbeidsmarktanalyse biedt inzicht in de cijfers van het eerste kwartaal van 2018 en daarmee in de uitdagingen en kansen voor de branche.

De spanning op de arbeidsmarkt is in het eerste kwartaal van dit jaar verder toegenomen. De spanningsmeter van het CBS laat zien dat de indicatie van het CBS is veranderd van toenemende spanning naar een gespannen arbeidsmarkt. Momenteel staan er in Nederland 235.000 vacatures open ten opzichte van 368.000 werklozen. Van alle klantcontact vacatures is alleen al het aantal vacatures met de functietitel klantcontact medewerker gestegen van 6.438 vacatures in Q4 2017 naar 6.877 vacatures in Q1 2018.

De toename in vacatures en de dalende werkloosheid zorgen ervoor dat het aantrekken van de juiste medewerkers een grotere uitdaging is geworden voor bedrijven. Steeds meer organisaties maken daarom gebruik van outbound recruitment. Waar in het verleden altijd genoeg sollicitanten reageerden op een vacature, is deze situatie veranderd en zijn bedrijven weer volop bezig om actief kandidaten uit de markt te trekken.

 Download hieronder de volledige FINTREX Whitepaper Arbeidsmarktanalyse Klantcontact Q1 2018.

Whitepaper Klantcontact Q1 2018

Ieder kwartaal automatisch de nieuwste arbeidsmarktanalyse ontvangen? Abonneer u kosteloos via onderstaand formulier. Wij zullen naast de FINTREX arbeidsmarktanalyse geen andere informatie toesturen.